Lämmin autotalli

Ensimmäiset viikot rakennusalalla ovat olleet tottumista uuteen kouluun sekä oppimistyyliin. Ennen opiskeltiin kaikki asiat kirjoista opettajan johdolla, nyt pääsemme itse tekemään ja sitä kautta oppimaan asiat.

Ensimmäiset päivät menivät luokassa tutustuen rakennuspiirustuksiin, jotka ovat meidän raksa1 projektikohteesta, lämpimästä autotallista tehty.  Toisin sanoen pääsemme heti töihin käsiksi, sillä käytäntö alkaakin jo tällä toisella viikolla.

Ensin hallissa saimme työskennellä keskenämme, tehden linnunpönttöjä myyntiin, ja ne onnistuivat vaihtelevalla menestyksellä.
Itse en kerennyt tehdä enempää kuin yhden pöntön, joka ei täysin onnistunut. Omasta mielestäni yritin parhaani, osien sahaus onnistui hyvin, samoin niiden kiinnitys toisiinsa, mutta katon ja pohjan paikalleen laitto tuotti vaikeuksia. Eivätkä ne täysin suoraan menneetkään, mutta silti olen ylpeä katon laittamiseen, koska se meni lähes suoraan, vaikka olikin yksi vaikeimmista vaiheista. Tämä työ olisi onnistunut paremmin, jos olisin jaksanut keskittyä työhön täysillä.

Asiakastyön pariin pääsimme jo tänään, mennen työpaikalle merkitsemään rakennuksen paikka, puukeppien avulla. Mittailua eri suuntiin eri tyyleillä riitti, ja siellä ollessa oppi paljon uutta tästä alasta ja alan työtehtävistä.



 19.8.2016

Perjantaina olimme koko koulupäivän asiakastyömaalla tekemässä anturamuotteja suuren luokan tuumin. Työhön liittyi mittailua, palojen sahaamista ja niiden kokoamista suuriksi muotin osiksi.


Tilaamamme työasut tulivat ja pääsivät heti käyttöön



Anturamuotin osista puolet

Mittalua ja merkkiviivojen piirtämistä


Luokkalainen sahaamassa osia




22.08.2016-26.08.2016



 Maanantaina 22.8 asiakastyömaalla kävi kaivinkone, kaivamassa kuopan perustuksia varten.



Koivu, joka oli tiellä ja piti sen vuoksi kaataa

Kaivinkone töissä

Tasolaserilla katsottiin, että kuoppa on joka kohdsta suunnilleen saman syvyinen


Samana päivänä kuorma-auto toi kapillaarikatkoa varten sepeliä, jonka kaivinkone tasoitti kuopan alueelle. 


Kaivinkoneen kauhalla työnnettiin sepeliä kuopan sivuille asti

Keskiviikkona 24.8 aamulla vedimme linjalangat paikoilleen sekä laitoimme anturamuotit pystyyn oikeille kohdille linjalankojen avulla. Kun muotit olivat paikoillaan laitoimme harjateräksiä muotin sisään, jotta kun siihen valetaan betoni teräkset vahvistavat sitä (Betoni kestää normaalisti hyvin puristusta, mutta ei taivutusta, joten teräkset vahvistavat betonin kestävyyttä taivutuksessa).
Anturamuotti ja linjalnka paikopillaan
Katsoimme tasolaserilla muotin korkeita ja matalia kohtia, sekä tasoitimme ne samaan korkoon sepelin avulla

Kulmiin tehtiin, niin että toinen teräs joka tuli kulmaan vedettiin ristiin sen kanssa joka meni siviua pitkin

Perjantaina 26.8 betoniauto tuli asiakastyömaalle. Betonia valettiin kourua pitkin anturamuottiin, jossa siitä paineltiin ilmat laudalla. Kun betonia oli muotissa ja siitä oli paineltu ilmat pois se tasoitettiin tasaiseksi.
Betoniauton kourun asetteleminen muotin yläpuolella 




Teuvo näyttää mallisuorituksen betonissa olevien ilmojen poistamisesta

Betonin  tasoittamiusta 


Betoniantura valettuna ja tasoitettuna 


Muuraustyöt

29.8.2016-31.8.2016

Maanantaina 29.8 asiakastyömaalle mennessämme, ensimmäisenä purimme anturamuotin sisäpuolen. Toisena työvaiheena kiinnitimme muuraus vihjeet paikoilleen ja tarkistimme vatupassilla, että ne menivät suoraan. Vihjeiden kiinnityksen jälkeen aloitimme eristeharkko muurauksen. 

Eristeharkko muurauksen ensimmäisen kerroksen aloitus alkoi nurkista




Ensimmäisen harkkokerroksen muuraaminen
ja harkkojen suoraan menemisen tarkistus
vatupassilla

Alimman harkkokerroksen harkkojen uriin laitettiin harjateräksiä koko sokkelin ympäri



Pojat ja Teuvo kokeilivat laaastikelkkaa nurkassa toisen kerroksen muurauksen helpottamisesksi.
Mutta kyseinen kelkka oli liian kapea ja toinen kelkka, joka haettiin oli liian leveä.
Joten muurasimme kaikki kerrokset aivan perinteisellä tavalla

Nurkkiin sahattiin omanlaiset kulmapalat, harkkosahalla.
Seuraaviin jakiseen kerrokseen tuli eristeen kohdalle lisäksi "uretaaniraita", joka parantaa eristävyyttä

Linjalanka on nostettu 20cm korkeammalle





5.9.2016-28.9.2016


Purimme maanantaina 5.9 linjapukit ja anturamuotin ulkoreuna sekä puhdistettiin muotin puut.




Neljä kerrosta harkkoja muurattu, paitsi ovenpaikoilla vain kaksi kerrosta



Reunoihin anturan päälle harkkoa vasten tehtiin laastikallistus

 


 

Sokkelin reunat hiottiin hiomakivellä
(pursunneet laastit pois)

Sokkelin pinta tasoitettiin laastilla, jotta siitä tulisi siisti


 Etuseinän ovenpaikat ja seinät on tasoitettu 

 
Sisään asennettiin kaivo, joka suodattaa öljyn ja muut myrkyt






 Kuvassa oleva vaaleansininen viiva on tehty räpsyllä eli värilangalla









Sokkelin alalaitaan laitettiin pintasively liuos

Kun pintasively liuos oli kuivanut, kiinnitimme huovan kuumentamalla siinä olevan muovin, joka tarttui hyvin sokkelin pintaan. 
Rakennuksen sisäpuolelle laitoimme kankaan, joka erotteelee karkean ja hienon aineen toisistaan.


Ryhmänohjaajamme Teuvo selittää 
huovan kiinnityksen periaattetta 


Teuvo kuumentaa huopaa, jotta
voimme kiinnittää sen 

 Huovan päälle kiinnitettiin patolevy, jonka yläpuollelle laiteettiin lista kiinni nauloilla




Kuopan kaivaminen putken ympärille 



Kaivinkone tuli täyttämään, maanpintaan asti


Ennen täyttöä ensimmäisen harkko kerroksen korkeuteen laitettiin eristeeksi styroxia




Pohja tasoiettiin tärylätkällä, Teuvon neuvojen mukaan 



Tasoitetun pohjan päälle aseteltiin lämmöneristeeksi styroxia
ja
katsottiin korkeimmat kohdat 


Seuraaavana työvaiheena oli raudoitus, jolloin laitoimme raudoitus-verkot paikoilleen eristeiden päälle 




Luokkalaiseni Oona raudoittamassa verkkoja yhteen


Nostimme raudoitus-verkkoa styrox-paloilla




Kiinnitimme kuvassa olevan valkoisen putken verkkoon kkiinni ettei se liiku betonoinnin aikana





Seuraavaksi laitoimme solumuovin sokkelin päälle, minkä päälle kiinnitimme alajuoksun pikanauloilla


Alajuoksun lankkujen väliin laitettiin eristeeksi solumuovi kaistat




 Seuraavana päivänä sahasimme runkotolpat oikean pituisiksi sekä sahattiin niihin lovet , joihin yläjuoksu kiinnitetään





Lattian työmaalle tuli tekemään eräs ammattilainen, jotta se varmasti onnistuisi


Betonilaittia tasoitettiin tasoitus koneella



Kun lattio oli kuivunut pääsimme aloittamaan rungon tekoa ihan kunnolla.
Kuvassa rungon kulmatolpat


Runkotolppia tuettiin vinoreivoilla ja ne naulattoiin kiinni 4 tuuman nauloilla.


Kasasimme telineet työmaalle jotta pääsemme kiinnittämään yläjuoksuja



 Telineiden välille kiinnitimme sillan 


Ovien yläpuolelle kiinnitimme yläpuut ja tuet runkopuiden kohtiin.


 Ikkunoiden kohtiin laitoimme ylä -ja alapuut sekä tuet, runkopuiden kohtiin.








30.9.2016

Perjantaina 30.9 en itse ollut koulussa, koska olin sairaana, mutta kuulin Oonalta, että luokkalaiseni asensivat kattotuoleja paikoilleen. 


Asiakastyömaan rakennus perjantaina 30.9


3.10-5.10.2016

Maanantaina ei erityisemin ollut työtehtäviä, mutta teimme Oonan kanssa autotallin ovien ylle runkopuut kohdillleen. Siinä mittaaminen oli hankalaa, sillä mitattava osuus oli korkealla. Niiden kiinnitys onnistui uuten hyvin, mutta korkeuden vuoksi ne menivät hiukan vinoon. 

Kattotuolit asennettuna 


Tiistaina sahasimme rakennuksen toisessa päässä ylhäällä olevat tolpat vinottain merkkiviivojen avulla, tolppien pälle kiinitettiin räystäslaudat. Sahaaminen oli hnkalaa, koska olimme ensimmäistä kertaa korkealla telineellä, joka ei ollut kovin vakaa. Ja lisäksi huonot työasennot aiheutti ongelma, mutta loppujen lopuksi tolppien sahaaminen sujui pääasiassa hyvin. 
Pojat kiinnittivät päätyjen räystäslaudat paikoilleen, ja mielestäni onnistuivat siinä hyvin.


Tolpan sahaamien




Päätyjen räystäslautojen kiinnitys



Keskiviikkona Oonan kanssa sahasimme sirkkelillä poikkipuiden väliin toiseen päähän puut, jotka pojat sitten naulasivat paikoilleen. Sahaaminen sujui ongelmitta lukuunottamatta kahta viimeistä, jotka olivat liian pitkiä, ja niitä täytyi sahata uudelleen, jotta sopisivat väliin.





Puiden kiinnitys poikkipuiden väliin




7.10.2016

Perjaintaina sahasimme jiirisirkkelillä rimoja, jotka kiinnitettiin aluskatteen asennuksen jälkeen niiden päälle. Rimojen sahaus onnistui hyvin. 


Aluskatteen kiinnitys 




10.10-14.10.2016

Maanantaina kiinnitimme toisen pitkän sivun räystäslaudat paikoilleen, sekä naulattiin toisen puolen aluskate paikoilleen ja sen päälle tulevat rimat sahattiin valmiiksi. Räystäslautojen kiinnitys oli aluksi hankalaa, mutta lopulta onnistui hyvin. Pojat kiinnittvät aluskatetta itse en päässyt sitä tekemään, mutta se onnistui heiltä hyvin. Rimat sahasimme Oonan kanssa, se onnistui hyvin, sillä meillä oli käytössä sirkkelipöytä, johon saatiin säädettyä sopiva pituus. 

Räystäslauta kiinitettynä


 Aluskatteen kiinnitys



Tiistaina kiinnitimme rimat aluskatteen päälle, ja aloitimme kattopeltien pikoilleen asentamisen. 
Kattopellit täytyi kantaa reuniosta, jotta ne ei taitu. Pellit nostettiin katolle lautoja pitkin vetämällä/työntämällä. 


 Kattopelti lautojen päällä, ja pari paikalleen asennettuna


Keskiviikkona asennettin loput kattopellit, sekä aloitimme tuulensuojalevyjen kiinnityksen. Levyt kiinnitettiin harjanauloilla runkotolppiin kiinni. OSa levyistä täytyi sahata sirkkelillä. 


Tuulensuojalevyt kiinitettyinä

Tuulensuojalevyjen kiinnitys oli helppoa. Ja niihin sahattiin lovet ylös kattotuolien kohdille, jotta ne saatiin paikoilleen.


Tuulensuojalevyn kiinnitys, kuvassa näkyy myös yläreunan lovet


Perjantaina jatkoimme tuulensuojalevyjen asentamista, ja pidettiin harjannostajaisia.



24-26.10.2016

Maanantaina 24.10 jatkoimme tuulensuojalevyjen kiinnittämistä, ja se onnistui kaikin puolin hyvin.

Tiistaina aloitimme naulaamaan tuulensuojalevyjä päätyjen yläosiin.

Keskiviikkona ruvettiin tekemään yläpohjaan kulkusiltaa. Tietty korkeus merkattiin lähes jokaiseen kattotuoliin, niiden kohdille naulasimme poikkipuut. Niiden kiinnitys näytti vaikealta, mutta en itse niitä kiinnittänyt, ja niiden laitto onnistui hyvin.
 Kulkusillan poikkipuut




31.10-2.11.2016

Maanantaina 31.10 naulasimme hyörynsukumuovin päälle lautoja (sisäkattoon). Se onnistui hyvin, paitsi yksi mittavirhe tuli, joka korjattiin laittamallla yksi lisä lauta. 
Lautoja höyrynsulkumuovin päällä


Osa pojista laittoi etuseinään eristevillaa

Tiistaina jatkoimme latojen asennusta, ja pääsimme kiinnittämään seuraavaa höyrynsulkumuovin palaa paikoilleen. Muovin kiinnittäminen onnistui suhteellien hyvin. 
Höyrynsulkumuovin kiinnitys


Lähes kaikki aloittvat paneloimaan ulkoseiniä 
(maanantaina että tiistaina)


Keskivikkona olin koululla maalamaassa lautoja, luokkalaisten Aten ja Juhon kanssa. Laudat tulevat autotallin mm. kulmiin, oven ja ikunan karmeihin. Maalaaminen onnistui hyvin.



8.11-11.11.2016


Tiistaina 8.11 aloitimme villottamaan seiniä. Aluksi se tuntui haastavalta, joten työt menivät hiukan hitaasti. 


 Villotetettu seinän pätkä

Keskiviikkona jatkettiin seinien villottamista ja saatiin seinät villotettua loppuun. Se sujui jo nopeammin ja paremmin, koska pääsi rutiiniin kiinni.


 Villotettu seinä 


Sähköasentajat kävivät asentamassa sähköjohtoja kattoon ja seinille

Perjantaina 11.11 kiinnitimme kattoon lisälautoja, nosto-oven kiskoja varten. Lautojen laitto sujui hyvin. 



 Lisätyt laudat paikoillaan



Autotalli ulkoapäin on lähes valmiina

Autotalli edestäpäin

14.11.2016


Maanantaina 14.11 jatkoimme lisälautojen kiinnittämistä, mutta sillä kertaa nosto-oven moottoria varten tulevia lautoja. Niiden kiinnitys onnistui hyvin.  

 Lisälauta moottorille kiinnitettynä

Maanantaina seinät oli muovitettu höyrynsulkumuovilla ja liitoskohdat oli teipattu höyrynsulkuteipillä.

 Höyrynsulkumuovi kiinnitettynä sekä hyörynsulkuteippi laitettuna

 Höyrynsulkumuovi kiinnitettynä

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti